مزيت هاي روش صحيح جمع بندي
روش جمع بندي کنکور در کناراستفاده از بهترين منابع جمع بندي کنکور - پي سي کنکور نيز اهميت بسياري دارد که در ادامه به آن اشاره خواهيم کرد
1- مرور همه مطالب
در يک کنکور استاندارد، اغلب از تمامي مبحث ها، دست کم يک سؤالوجود خواهد داشت، و اگر چنين هم نباشد، در چند آزموني که شما انجام خواهيد داد، به طور قطع شما از هر مبحث، دستکم به يک سؤال پاسخ خواهيد داد. انجام اين کار سبب ميشود که اطلاعات شما در تمامي بحث هاياختصاصي و عمومي سنجيده شود.
2- رفع اشکال عمده و عدم اتلاف وقت
در اين روش، هر بار که آزمون ميدهيد، بخشي از اشکالهاي شمابرطرف ميشود و هر بار در مقايسه با دفعه گذشته، آمادگي شما بالاتر ميرود؛درضمن، چونمطالبي را که مي دانيد، درست پاسخ خواهيد داد، ديگر وقتي براي مطالعه آنها سپرينخواهيد کرد؛ بنابراين، وقتتان تلف نميشود.
3- تمرين مهارت هاي آزمون دادن
به طورحتم تا زماني که در شرايط آزمون هاي مشابه کنکور قرار نگرفته باشيد، متوجه نخواهيد بود که داشتن اطلاعات کافي براي پاسخگويي به سؤال، کافي نيست و بايد بامهارت هاي آزمون دادن، آشنا بوده و آنها را به کار ببنديد .اين مهارت ها،نيازمند تمرين هستند و تنها راه آموختن آنها، تجربه کردن است. در اين روش، شما اينمهارت ها را هر سه روز يک بار تمرين مي کنيد.
دوران جمع بندي، زماني براي دوره درسها
همان گونه که قبلاً هم اشاره کردهايم، در آمادگي براي کنکور حتماً شما بايد زماني را براي جمع بندي اختصاص دهيد تا مطالب در ذهن شما تثبيت شود. بهترين زمان براي اجراي اين برنامه، يک ماه باقيمانده تا زمان برگزاري آزمون سراسري است. در اين مقطع زماني، ديگر درس جديد نخوانيد. هر قدر خوانده ايد، ديگر بس است. اگرشما 80 درصد از مباحث کنکور را با کيفيت 100 درصد خوانده باشيد، بهتر است از داوطلباني که100 درصدمباحث کنکور را با کيفيت 80 درصد خواندهاند. خلاصه اينکه ماه آخر، وقت «جديدخواني» نيست، بلکه وقت «دوباره خواني» است. در واقع، شما در اين زمان، فقط بايد مرور کنيد.هنگام مرور يا به اصطلاح دوره مباحث درسي، بايد به دونکته مهم توجه کنيد: اول اينکه هميشه از درس ها و مباحثي شروع کنيد کهضعف بيشتري در آنها احساس ميکنيد، و دوم اينکه اولويت را به مرور درس ها ومباحثي بدهيد که مدت بيشتري از مطالعه شان گذشته است؛ اما حواستان به اين نکته هم باشد کهاگر بخواهيد در مرور هم از همان روش هاي مرسوم مطالعه استفاده کنيد، براي يک مرورجامع، لااقل به يک فرصت شش ماهه نياز داريد و در اين يک ماه باقي مانده کارياز پيش نمي بريد؛ پس بايد به درک درستي از مفهوم مرور برسيد.
مرور، صرفاً به معناي تکرار مطالعه نيست. در انتهاي مرورمطالب هر درس، بايد بتوانيد مطالب درسي را خلاصه تر و منظم تر به ذهن بسپاريد؛يعني قرار نيست که در مرور هم روي تمام جزييات بي اهميت يا مطالبي که از پيشآموخته ايد، بي جهت تاکيد کنيد، بلکه بايد سعي کنيد با درک مفاهيم اصلي بين آموختههايتان ارتباط برقرار کنيد؛ با اين حساب، هدف مرور عبارت است از جمع بندي مطالب،ايجاد پل هاي ارتباطي بين مباحث مختلف، سازماندهي و فراگيري مفهومي مطالب درسي .
همه درس ها را نمي شود ـ و نبايد ـ يک جور خواند و دقيقاًبه همين ترتيب، همه درس ها را نمي شود ـ و نبايد ـ يک جور مرور کرد. در مرور درسهايي مانند رياضيات و فيزيک، اهميت تست زني بيشتر از مطالعه متن کتاب و جزوه درسياست.
براي مرور اين دروس، بهتر است که مفاهيم اساسي و حتي نکته هاي ريز را در قالب حلو تمرين تستهاي جامع درک کنيد. حل مفهومي تستها و يادگيري عميق تر مفاهيمدرسي به حل سطحي و روخواني تستهاي فراوان ارجحيت دارد؛ يعني اگر شما 100 تستفيزيک را 10 بار بزنيد و مرور کنيد و با ريزه کاريهاي طرح تست آشنا شويد، خيليمؤثرتر است از اينکه 1000 تست فيزيک را يک بار و يک جا بزنيد و بگذريد.
در حل تستهاي اين دروس، ضرورت دارد که دست به قلم شويد و تا رسيدن به جواب نهايي، تست رادنبال کنيد؛ اما در مرور درس هايي مانند معارف، ادبيات و زيستشناسي، اهميت مطالعه متن کتاب و جزوه درسي از حل تمرين يا تست هاي متعدد بيشتر است؛ البته در مباحثي ازدروس شيمي يا زيست شناسي که با حل مساله سر و کار داريد (مثلاًمبحث استوکيومتري دردرس شيمي يا مبحث ژنتيک در درس زيست شناسي) به تست زني بيشتري احتياج داريد. درمرور درس هايي مانند عربي و زبان انگليسي هم مي شود گفت که اهميت تست زني با اهميتمطالعه متن کتاب و جزوه تقريباً هم طراز و برابر است .
منبع :
درباره این سایت